co drugi Polak zetknął się z przestępstwem w sieci

A czy Ty umiesz się ochronić?

Weź udział w teście bezpieczeństwa.
Dowiedz się czy jesteś wystarczająco czujny.
Pytanie 1/7

Wyobraź sobie, że dzwoni do Ciebie osoba, która mówi, że jest pracownikiem banku i chce potwierdzić Twoje dane (w tym dane dostępu do konta) oraz ustawić lepsze zabezpieczenia.

Co robisz, aby upewnić się, że nie jest to próba wyłudzenia danych? Wybierz zachowanie, które twoim zdaniem jest najlepsze w takiej sytuacji.

To nie jest dobra odpowiedź. Jeśli sprawdzisz tylko numer telefonu lub dane, które podaje dzwoniący, nadal pozwalasz potencjalnemu oszustowi Tobą manipulować. To może być numer telefonu osoby, który potwierdzi fałszywą tożsamość oszusta.
To najlepsza odpowiedź. Jeśli rozłączysz się i zadzwonisz na infolinię banku, możesz potwierdzić, czy dzwoniący naprawdę reprezentował bank, czy był to ktoś inny.
Zdecydowanie błędna odpowiedź. Pracownik banku nigdy nie prosi o login i hasło dostępu do Twojego konta. Należy rozłączyć się z taką osobą i powiadomić bank o zaistniałej sytuacji.
To błędna odpowiedź. Nawet jeśli dzwoniący prosił cię jedynie o pozornie nieistotne dane, np. adres e-mail lub numer telefonu, zrobił to, aby odciągnąć Twoją uwagę od prawdziwego zagrożenia – programu wykradającego dane, który – pod pozorem troski o Twoje bezpieczeństwo – wysłał Ci i namówił do zainstalowania.
Pytanie 2/7

Wyobraź sobie, że dzwoni do ciebie osoba, która mówi, że jest policjantem. Twierdzi, że nieuczciwy pracownik banku próbuje ukraść twoje oszczędności, tworząc fikcyjną transakcję.

Na szczęście, od jakiegoś czasu, jest na celowniku policji, która ma szansę złapać go na gorącym uczynku. Aby zabezpieczyć pieniądze i schwytać złodzieja, musisz tylko zainstalować aplikację, która pozwoli śledzić działania nieuczciwego pracownika banku i w odpowiednim momencie zablokuje kradzież. Link do aplikacji dostaniesz mailem lub możesz ją pobrać ze strony policyjnego Wydziału Przestępstw Finansowych, którą podaje dzwoniący policjant.

Wybierz zachowanie, które twoim zdaniem jest najlepsze w takiej sytuacji.

To właściwa odpowiedź. Osobista wizyta pozwoli upewnić się (jeśli ci na tym zależy), czy była to prawdziwa akcja policji. Pamiętaj też, że przestępcy potrafią udawać, że przełączą cię pod numer 112 (nawet proszą, byś sam go wybrał), aby potwierdzić swoją tożsamość. Tak naprawdę, przekierują cię do osoby, która potwierdzi ich kłamstwo.
To błędna odpowiedź. Oszust może podać fikcyjne dane lub nawet dane prawdziwego policjanta, za którego się tylko podaje. Policja nie wykorzystuje prywatnych kont przypadkowych osób do śledzenia przestępców – takie prośby wskazują na przestępczy charakter tej rozmowy.
To ryzykowna wersja rozwiązania. Dobrze, że nie chcesz niczego instalować, jeśli nie masz pewności, kim jest dzwoniący. Jednak próby umawiania się na komendzie, a zwłaszcza w oddziale banku, mogą być jedynie wybiegiem, by wywabić cię z mieszkania i przekonać do współpracy z przestępcami.
Pytanie 3/7

Wyobraź sobie, że dzwoni do ciebie osoba, która mówi, że jest doradcą ds. inwestycji i proponuje szybki sposób zysku, dzięki któremu pomnożysz swoje oszczędności. Prosi o Twoje dane (w tym dane do logowania do konta bankowego) oraz instalację dodatkowego programu do automatyzacji transakcji, aby doradca mógł sprawnie obsługiwać Twoje transakcje.

Wybierz zachowanie, które twoim zdaniem jest najlepsze w takiej sytuacji:

To błędna odpowiedź. Jeśli nie sprawdzisz, niezależnie od tej rozmowy, tożsamości dzwoniącego, prawie na pewno zainstalujesz w ten sposób program szpiegujący lub wykradający dane i hasła. Nigdy nie podawaj, także pracownikom banku, danych do logowania do Twojego konta.
To błędna odpowiedź. Nawet jeśli sprawdzisz firmę, nie masz pewności, czy dzwoniący naprawdę ją reprezentuje. Instalowanie programu przesłanego przez taką osobę prawie na pewno będzie próbą szpiegowania twojego konta i pozyskania danych. Nigdy nie podawaj, także pracownikom banku, danych do logowania do twojego konta.
To właściwa odpowiedź. Jeśli chcesz inwestować, zgłoś się bezpośrednio do swojego banku lub oficjalnych firm, które się tym zajmują.
Pytanie 4/7

Co należy zrobić, jeśli dostaniesz tego typu wiadomość?

To nie jest dobra odpowiedź. Jeśli klikniesz link i zainstalujesz program, prawie na pewno pozwolisz oszustom na śledzenie twojego telefonu, w tym aplikacji banku, i wykradanie haseł.
To najlepsza odpowiedź. Bank może potwierdzić wiarygodność tej wiadomości. To bardzo mało prawdopodobne, aby bank w ten sposób zabezpieczał Cię przed zagrożeniami. Prawie na pewno jest to próba zainstalowania groźnego oprogramowania przez przestępców.
To błędna odpowiedź. Już samo kliknięcie linku może wystarczyć, aby szpiegujący, niebezpieczny program zainstalował się na twoim urządzeniu. Zamiast sprawdzić o co chodzi, otworzysz przestępcom drogę do Twoich danych i pieniędzy.
To nie jest dobra odpowiedź. Nie ma znaczenia, czy najpierw sprawdzisz stan konta, czy nie – wystarczy, ze potem klikniesz w link i zainstalujesz aplikację. W ten sposób pozwolisz, aby oszuści śledzili Twoje urządzenie, w tym aplikację banku.
Pytanie 5/7

Czekasz na paczkę.

Co należy zrobić, jeśli dostaniesz tego typu SMS?

To błędna odpowiedź. Już samo kliknięcie linku może wystarczyć, aby szpiegujący, niebezpieczny program zainstalował się na twoim telefonie. Zamiast sprawdzić nadawcę, otworzysz przestępcom drogę do Twoich danych i pieniędzy.
To nie jest dobra odpowiedź. Jeśli klikniesz link, nie tylko dopłacisz niewielką kwotę, lecz także prawie na pewno pozwolisz oszustom na śledzenie twojego telefonu, w tym aplikacji banku, i wykradanie haseł.
To jest dobra odpowiedź. Firma kurierska wyjaśni, czy wysyłała prośbę o dopłatę (jest to jednak mało prawdopodobne, zwłaszcza w takiej formie).
Pytanie 6/7

Dostaniesz mailem ofertę sprzedaży sprzętu elektronicznego, który planujesz kupić. Cena jest bardzo dobra, bo właśnie trwa promocja. Wchodzisz na stronę sklepu, gdzie znajdujesz ofertę niższą o 30% od cen regularnych.

Jak zachowasz się w takiej sytuacji?

To ryzykowna decyzja, zwłaszcza jeśli cena jest bardzo okazyjna, a ty nie znasz tego sklepu. Zanim skorzystasz z oferty, koniecznie sprawdź jego wiarygodność.
Ten sposób jest mało skuteczny. Jeśli sprawdzasz opinie wyłącznie na stronie tego sklepu, nie wiesz czy są wiarygodne.
To sposób, który ma ograniczoną skuteczność. Sam fakt, że do danej firmy można zadzwonić jest pozytywny, ale wciąż nie dowodzi, że to uczciwy dostawca. Osoba, która odbierze telefon może kłamać lub nie wiedzieć, że pracuje dla nieuczciwego pracodawcy.
Żaden sposób potwierdzenia uczciwości sklepu online nie daje pełnej gwarancji, ale ten może być pomocny. Takie fora internetowe to miejsca, w których często komentuje się i nagłaśnia przypadki sklepów – oszustów.
To skuteczny sposób, o ile znajdziemy kogoś, kto zna sklep, o który pytamy. W wypadku nowych i mniejszych sklepów internetowych może to być trudne.
Pytanie 7/7

Dostajesz taką wiadomość od dobrego znajomego.

Jak zachowasz się w takiej sytuacji?

To błędna odpowiedź. Oszustwa tego typu polegają na przejęciu kontroli nad kontem danej osoby i wysyłaniu próśb o pomoc do jej znajomych. Jeśli nie sprawdzisz, w inny sposób niż na komunikatorze, czy prośba jest prawdziwa, możesz paść ofiarą oszustwa.
To błędna odpowiedź. Jeśli oszust przejął konto Twojego znajomego, ma także dostęp do listy znajomych tej osoby. W łatwy sposób może sprawdzić wspólnych znajomych i uśpić Twoją czujność.
To najlepszy sposób. Jeśli oszust przejął konto Twojego znajomego, jest mało prawdopodobne, aby równocześnie przejął jego telefon. A nawet jeśli tak się stało, w rozmowie możesz sprawdzić, czy to naprawdę Twój znajomy.
To błędna odpowiedź. W ten sposób przekażesz pieniądze oszustowi – nie ma znaczenia, czy kod BLIK wpiszesz osobiście, czy podasz znajomemu.
85%
dziękujemy za udział w teście

Twój wynik to 85%

mBank już od kilku lat aktywnie przypomina o zagrożeniach w sieci i mówi, jak się przed nimi chronić.

bądź czujny, uważaj w sieci